אבחון פסיכודידקטי לגילאי חטיבת ביניים ותיכון-
עם המעבר לחטיבת הביניים ולתיכון ישנן דרישות לימודיות בהיקף חומר ובמורכבות שלו, שגבוהות משמעותית ביחס לדרישות מערכת החינוך בגילאי היסודי.
תכנית הלמידה בחטיבת הביניים ובתיכון ממוקדת לנושאי הלימוד שעליהם נבחנים התלמידים בבחינת הבגרות. קצב הלמידה מוגבר וכן ההספק הנדרש גבוה.
תלמידים רבים, נבונים ככל שיהיו, מוצאים את עצמם לא פעם בסיטואציות שמקשות עליהם מתן ביטוי ליכולות שלהם במבחנים.
עיקר התלונות נוגעות לאי עמידה בזמן במבחנים ולקושי בזכירת חומר מילולי עתיר פרטים.
קיימת מודעות לקשיים אלו ומשרד החינוך מאפשר מתן הקלות והתאמות במבחנים ובלמידה לתלמידים אלו בכפוף להמלצה באבחון פסיכודידקטי (פסיכולוגי ודידקטי) שנערך על ידי פסיכולוג מומחה.
מטרת האבחון הפסיכודיקטי לבחון היבטים אלו של עמידה בזמנים, יכולת ביטוי בכתב, יכולת זיכרון, קשב וריכוז, חשיבה חשבונית ואנגלית ולאפשר המלצות ללמידה ולדרכי הבחנות במבחנים בבית הספר ובמחני הבגרות.
תלמידים רבים מדווחים כי בעקבות ההתאמות שקיבלו לאור המלצות הפסיכולוג שערך את האבחון הפסיכודידקטי, הציונים שלהם השתפרו פלאים- וכן היחס ללמידה השתנה לחיוב עבורם.
תלמידים שחוו תסכול לאורך שנות הלמידה בבית הספר היסודי הצליחו להגיע להישגים גבוהים וזאת בעקבות ההתאמות שלהם היו זקוקים במבחנים.
ההמלצות להתאמות במבחנים עשויות להיות למשל:
- תוספת זמן במבחנים
- מבחנים בעל פה במקום בכתב
- מבחנים מותאמים (צמצום חומר)
- בחינה על המחשב
- הקראה בעברית ובאנגלית
- פטור מלימודי שפה זרה שנייה- ערבית או צרפתית
ובכן.. במידה והתלמיד או התלמידה חושבים כי הדוגמאות להתאמות שהוצגו עשויים לסייע ורק אם היה לכם אותם הייתם מצליחים לשפר את הציונים אז כדאי מאוד לבצע אבחון פסיכודידקטי אצל פסיכולוג מומחה לצורך המלצות ללמידה ולמבחנים ולמבחני הבגרות.
בהצלחה